W tym artykule krótko omówimy sobie najważniejsze fakty związane z frazami z długiego ogona (z ang. long tail).

Co to jest long tail?

Termin ten odnosi się do precyzyjnych, wielowyrazowych fraz. Odróżniają się od fraz ogólnych, popularnych i krótkich.

Przykłady fraz long tail (w nawiasach powiązane ogólne frazy):

  • punto dolnośląskie (zamiast: auto, giełda samochodowa, fiat)
  • cappuccino kraków planty (zamiast: kawa, kawiarnia)
  • klasyczny trilby na zimę (zamiast: kapelusz)
  • antyk krzesło (zamiast: meble)

Frazy long tail są w porównaniu z ogólnymi słowami kluczowymi wpisywane bardzo rzadko oraz jest ich bardzo wiele. Zależność przedstawia poniższy wykres, rozkład mniej więcej odpowiada zasadzie 80/20:

alt

Prawda jest więc taka, że jest ich dużo w ramach jednej branży, oraz niewielu ludzi je wpisuje, czyli pozycjonowanie na nie wymaga więcej wysiłku. Stąd pytanie:

Dlaczego pozycjonować na frazy z długiego ogona?

Powody są co najmniej dwa:

  • większa szansa konwersji (zakupu, subskrypcji itp.)

Jeśli ktoś poszukuje tak precyzyjnych informacji, to zapewne wcześniej czytał na ten temat, zastanawiał się i jest dalej w procesie decyzyjnym. Nagromadzenie takiego ruchu, chociaż mniej imponującego w statystykach odwiedzin, będzie przynosiło procentowo więcej ostatecznych efektów.

  • mniejsza konkurencja

Te najpopularniejsze frazy są w oczywisty sposób łakomym kąskiem i są silnie konkurencyjne, gdyż są podstawowym celem ataku wszystkich stron związanych z daną branżą. Szybkie znalezienie się w TOP10 na popularne słowa kluczowe może być nierealne. Zdobycie wysokiej pozycji na te bardziej precyzyjne słowa kluczowe, wymaga znacznie mniejszych kosztów.

Jak pozycjonować na long tail?

Stronę należy odpowiednio zoptymalizować tak, by zaistnieć na możliwie dużą liczbą fraz powiązanych tematycznie z branżą. Chodzi na przykład o

Pomysły na frazy i zwroty możesz znaleźć:

  • na forach internetowych związanych z tematyką
  • za pomocą Google AdWords keyword planner
  • za pomocą Google Trends

Skupienie się na frazach z długiego ogona pomaga ominąć konkurencję i dotrzeć do lepiej zorientowanego klienta. Należy to do najlepszych praktyk SEO oraz skupia się na potrzebach klientów bardziej, niż na algorytmach Google.